Wij zijn een digital service provider binnen de bouw

Infrastructuur als asfaltwegen, tunnels en kruispunten zijn belangrijk voor onze mobiliteit. Maar voor een goede doorstroming, bereikbaarheid en beschikbaarheid zijn ook technische oplossingen onmisbaar. Heijmans bedenkt, bouwt, beheert en onderhoudt die slimme installaties. ‘We faciliteren zelfs duurzaamheid met techniek.’

Deel dit verhaal op jouw social media:

Een tunnel is tegenwoordig veel meer dan een overdekte rijbaan. Het is eigenlijk een ruimte boordevol innovatieve techniek. Al die camera’s, verkeersdetectiesystemen, blusvoorzieningen, meetapparatuur, dynamische verlichting, matrixborden en verkeersregelinstallaties zorgen samen voor veiligheid en een goede doorstroming van het verkeer. Harry van Zon en zijn collega’s zijn verantwoordelijk voor die technische en digitale infrastructuur voor bijvoorbeeld tunnels, viaducten en kruispunten.

Slimme verkeersregelinstallaties

‘Van het plaatsen van slimme verkeersregelinstallaties tot het aanbieden van een dienst die de doorstroming garandeert binnen bijvoorbeeld een steden en alles wat daartussen valt: dat doen wij. Wij maken geen tunnel als product, maar zorgen wel voor de techniek erin’, vertelt Harry. ‘Heijmans Techniek bedenkt, installeert én onderhoudt die technische oplossingen en installaties. Binnen de Techniek-tak van Heijmans doen we dat met ongeveer vierhonderd medewerkers.’

Cloud- en softwareoplossingen

‘Wij beheersen de hele keten van installaties tot en met cloudoplossingen’, vervolgt Harry. ‘Van idee tot installatie en onderhoud en beheer. Het gaat daarbij om zowel simpele als meervoudige installaties en uiteenlopende cloud- en softwareoplossingen. Zo plaatsen we slimme vri’s, die met elkaar verbonden zijn en de doorstroming regelen aan de hand van data. Ook communiceren deze ivri’s zelf als er een storing is. Dit monitoren we via bijvoorbeeld een Azure-omgeving van Microsoft. Zo zijn wij eigenlijk steeds meer een digital service provider binnen de bouwwereld.’

Levensduur viaduct voorspellen

Een voorbeeld van beheer op afstand door Heijmans is bij viaducten en tunnels die al aan het einde van hun levensduur zitten. Harry: ‘Een tunnel bouw je voor een beschikbaarheid van vijftig tot zeventig jaar - dat is een vooraf berekende waarde. Doordat wij via allerlei installaties monitoring en meten toevoegen aan het bouwwerk, kunnen we de levensduur beter voorspellen en daarmee verlengen. Neem een viaduct vlakbij Schiphol, die in de jaren ‘60 niet is gebouwd met de wetenschap dat er ooit een zware Airbus A380 overheen rijdt. Door dat viaduct vol te hangen met meetsystemen kunnen wij precies berekenen hoe lang deze meegaat en waar extra onderhoud nodig is. Dat bespaart onnodige kosten voor de aanleg van nieuwe viaducten. En leidt tot minder CO2-uitstoot, waardoor het ook een duurzame oplossing is.’

Op afstand storing verhelpen

Remote monitoring leidt volgens Harry bovendien tot minder voertuigbewegingen van de storingsdienst. ‘Wanneer we remote bijvoorbeeld een verkeersplein monitoren, kunnen we al in een vroeg stadium een storing constateren. Vroeger gingen er dan monteurs in een busje heen, nu kunnen we op afstand bepalen of de storing urgent is of ook later opgelost kan worden. Of dat we het zelfs op afstand kunnen verhelpen. Zo faciliteren we duurzaamheid met techniek, door de uitstoot van onder andere CO2 en stikstof te verminderen. En verhogen we de service naar klanten.’

Integrale oplossingen

Heijmans techniek is volgens Harry een one-stop-shop voor gemeentes en provincies. ‘Wij kunnen hen faciliteren met onze integrale oplossingen. Zo kunnen we vanuit het oogpunt van een gezonde leefomgeving meedenken over bijvoorbeeld het bouwen van een nieuwe wijk en de middelen die ingezet kunnen worden om de veiligheid te verhogen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Onze techniek faciliteert daarin.’