Scroll voor meer

Streven naar nul verkeersdoden

Ondanks de goede verkeersveiligheid in Nederland vinden er nog altijd verkeersongevallen plaats, soms met dodelijke afloop. Wat kun je doen om die trend te keren? Met concrete maatregelen, slimme toepassingen en innovatieve ontwerpen werken we aan de verkeersveiligheid van het wegennetwerk.

Ons streven? Het aantal verkeersslachtoffers zo ver mogelijk terugdringen. Daarom verbeteren we de infrastructuur voor snel autoverkeer en langzamer fietsverkeer. Ook denken we bij aanleg van nieuwe infrastructuur mee over de verkeersveiligheid en zetten we innovatie in.

Meer weten?

Joost helpt je graag verder

Voorbij de CROW-eisen voor veiligheid

Natuurlijk voldoen onze ontwerpen minimaal aan de CROW-eisen. Maar hoe werk je veilig aan de weg, en laat je het verkeer zo soepel mogelijk doorstromen? Samen met serviceproviders ontwikkelen we innovatieve oplossingen: zo voeden we apps als Flitsmeister, Waze en TomTom met data over wegwerkzaamheden, zodat weggebruikers veiliger gedrag vertonen en medewerkers veilig aan de weg kunnen werken.

Door ons interne Geen Ongevallen programma, zit veiligheid in ons DNA. Het vormt het uitgangspunt voor alle onze werkzaamheden en ieder verkeerskundig vraagstuk. We toetsen situaties en oplossingen aan veiligheid, regelgeving en daarna aan alle aanvullende eisen of wensen.

Verkeersveiligheid is niets om op te concurreren

We willen niet concurreren op verkeersveiligheid. We willen de verkeersveiligheid in Nederland verbeteren. Als we samen met jou tot veiliger verkeer kunnen komen, is dat de grootste winst die we ons kunnen voorstellen.

Met die insteek analyseren we de verkeersveiligheid, wijzen we op gevaarlijke situaties en ontwerpen we nieuwe of alternatieve plannen. We ontwikkelen bandenspanningsmeters, we rusten assets uit met slimme camera’s en gebruiken data en principes uit de gedragswetenschap, zoals nudging, om de verkeersomgeving te verbeteren. Het is ons doel om verkeersongevallen tot een minimum te beperken, zodat iedereen veilig thuiskomt.

Onze oplossingen

  • Bandenspanningsmeter

  • Een sensor in het wegdek detecteert in realtime of de bandenspanning van vrachtwagens klopt. Bij afwijkingen ontvangen bestuurders een melding op een matixbord langs de weg. . Het systeem vermindert incidenten met vrachtwagens en beperkt brandstofverbruik, fijnstof en CO2-uitstoot en bevorderd geluidsreductie.

  • Dynamische verlichting in het wegdek

  • Dynamische verlichting in het wegdek om het rijgedrag van weggebruikers met nudges onbewust te beïnvloeden. (Kleine) veranderingen in de omgeving stimuleren tot gewenst veilig rijgedrag, bijvoorbeeld met maatwerk intuïtieve feedback aan bestuurders.

  • Omroepsystemen

  • Spreek verkeersdeelnemers in tunnels, op bruggen en sluizen met omroepsystemen op afstand toe bij calamiteiten en ongevallen. Gebruik de systemen om als wegbeheerder op cruciale momenten de juiste beslissingen te nemen.

  • Openbare verlichting

  • Laat openbare verlichting ontwerpen, berekenen, aangelegen en onderhouden. In nieuwe situaties is dat altijd duurzame LED-verlichting, waar we ook bestaande verlichting naar ombouwen. Sensoren maken ondertussen steeds meer slimme verlichtingstoepassingen mogelijk.

  • Verzorgingsplaatsen / bermen

  • Een weggebonden locatie met parkeergelegenheid. De functie van de bermen eromheen is verkeersveiligheid. Wij zien de bermen als een natuurgebied dat we kunnen inzetten om klimaatverandering tegen te gaan en biodiversiteit te vergroten.

  • Videobewaking

  • Camera(toe)zicht op (vaar)wegen die bij calamiteiten helpt de juiste beslissingen te nemen. Detecteer bijvoorbeeld stilstaande voertuigen of spookrijders, tel en classificeer voertuigen en open of sluit op afstand bruggen en sluizen.

  • Verkeerskundig advies

  • Win advies in over verkeersmanagement, in-car systemen, verkeersveiligheid, omleidingsroutes en het berekenen van rijtijden. Krijg antwoord op alle verkeerskundige vragen. Verhoog de veiligheid voor verkeersdeelnemers én voor wegwerkers, met zo min mogelijk hinder voor de omgeving.

  • Reforail - circulaire geleiderail

  • Herbruikbare geleiderail dankzij de renovatie van thermisch verzinkte onderdelen. We verwijderen de zinken beschermlaag om vervolgend rails opnieuw te verzinken voor gecertificeerd hergebruik. Gerenoveerde geleiderail heeft weer een levensduur van 20 tot 25 jaar.

    Heijmans heeft het. Heijmans doet het. Al 100 jaar. 

     Heijmans bouwt al 100 al aan de contouren van Nederland. Wij zijn de makers van een gezonde leefomgeving en helpen je met vraagstukken over mobiliteit, energie en leefbaarheid.  

     Wil je meer weten? Bel ons of laat je gegevens achter op het formulier.