Scroll voor meer

Voorspelbaar onderhoud

Een groot deel van de Nederlandse wegennet is aan het einde van de technische levensduur. Het programma Vervanging en Renovatie vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt dat bruggen, viaducten, sluizen of wegen ook in de toekomst (verkeers)veiligheid kunnen garanderen.

De vervanging en renovatie van het Nederlandse wegennet is een enorme taak en kent flinke uitdagingen. Wat geef je prioriteit en hoe kan duurzaam beheer en onderhoud bijdragen aan een maximale technische levensduur? Naast uitvoering van de bouwwerkzaamheden denkt Heijmans ook mee over de beste manier om Nederland in beweging te houden.

Meer weten?

Joost helpt je graag verder

Vul het formulier in en ik neem snel contact op

Vervanging en renovatie

Het programma Vervanging en Renovatie richt zich de komende jaren op bruggen, tunnels, sluizen en viaducten, vaak gebouwd in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Door slim gebruik te maken van sensoren, software en technologie kunnen we datagericht werken en de restlevensduur van deze infrastructuur voorspellen. Zo kunnen we beter bepalen of er onderhoud, renovatie of vervanging nodig is, en hoe we dit met jou kunnen managen.

Veiligheid

Dankzij deskundig beheer en onderhoud brengen we risico’s in kaart, garanderen we onderhoud en vormen we de basis voor een meerjarenplan. De veiligheid van (weg)gebruikers staat voorop, gecombineerd met de wens om Nederland bereikbaar en in beweging te houden. Met tijdig beheer en onderhoud voorkom je dat de constructieve veiligheid in het geding komt en hinder veroorzaakt voor het wegverkeer.

Uitvoerend en adviserend

Als aannemer spelen we een uitvoerende rol. We inspecteren, plannen, beheren, onderhouden, renoveren en vervangen waar nodig. Bovendien helpen we kosten te spreiden, brengen we risico’s in kaart om uitval te voorkomen en garanderen we dat Nederland in beweging blijft. Tegelijkertijd zijn we adviserend partner, en werken we graag met je samen. Door in een vroeg stadium mee te denken, zet je de juiste uitvraag in de markt. En als onderdeel van werkgroepen werken we actief mee aan het versnellen van de noodzakelijke ingrepen in de infra.

Onze oplossingen

  • Assetlife - kunstwerk monitoring

  • Assetlife brengt assets tot leven met data. Het platform-as-a-service biedt inzicht in bijvoorbeeld avioducten, verkeersbruggen, tunnels, dijken, sluizen en wegen. Assetlife helpt betere managementbesluiten te nemen over onderhoud, de rest-levensduur en meer.

  • Assetmanagement - voorspellend onderhoud

  • Assetmanagement maakt beheer en onderhoud voorspelbaar. Dat geldt voor (water)wegen en aanpalende objecten, zoals portalen en lichtmasten. Wij combineren kennis over elektrotechniek, werktuigbouwkunde, proces- en omgevingsmanagement, civiele techniek en industriële automatisering met digitalisering, data en software.

  • Brainjoint - stille voegovergang

  • Brainjoint is een stille, verborgen voegovergang voor bruggen, tunnels, viaducten en betonwegen op paalfunderingen. Deze speciale voeg ligt verborgen onder het asfalt. Dat verhoogt het comfort voor de weggebruiker. Brainjoint heeft een korte uitvoeringstijd en is zeer onderhoudsvriendelijk.

  • Coatings

  • Nieuwe of vervangende coating voorziet in een stroeve slijtlaag ter bescherming van de ondergrond.

  • Reforail - circulaire geleiderail

  • Herbruikbare geleiderail dankzij de renovatie van thermisch verzinkte onderdelen. We verwijderen de zinken beschermlaag om vervolgend rails opnieuw te verzinken voor gecertificeerd hergebruik. Gerenoveerde geleiderail heeft weer een levensduur van 20 tot 25 jaar.

  • Self-healing asfalt

  • Self-healing asfalt verlengt de levensduur van een weg met 30 tot 40 procent. Een inductiebehandeling verwarmt de geluidreducerende deklaag. Bitumen in de laag smelt staalvezels kort en laat haarscheurtjes dichtvloeien. Dit is veel goedkoper en duurzamer dan het wegdek compleet vervangen.

  • V en R bruggen

  • Steeds meer betonnen bruggen en viaducten voldoen niet meer aan huidige eisen voor draagvermogen. Onze betonspecialisten onderzoeken waar dit het geval is en bieden maatwerk-oplossingen. Voor stalen bruggen vervangen we het rijdek en de draagconstructie. Bij beweegbare bruggen bieden we civieltechnische, werktuigbouwkundige en industriële automatiseringsoplossingen.

  • V en R sluizen

  • Laat van schutsluizen de civieltechnische en werktuigbouwkundige delen of industriële automatisering aanpakken door onze specialisten. We analyseren en controleren de levensduur, voor een duidelijk beeld van wat er wanneer moet gebeuren.

  • V en R tunnels

  • Laat je ontzorgen met de complete renovatie van tunnels of de specifieke vervanging van de bediening, besturing en bewakingssystemen. Of met het vervangen of renoveren van de tunneltechnische installatie.

  • Wegdekonderhoud

  • Onderhoud om wegdekken van asfalt en beton met analyse, reparatie en verbeteringen in topconditie te houden. Laat scheuren repareren, voegen aanbrengen, vloeistofdichte verhardingen realiseren en kleine beton- en asfaltreparaties uitvoeren.

    Heijmans heeft het. Heijmans doet het. Al 100 jaar. 

     Heijmans bouwt al 100 al aan de contouren van Nederland. Wij zijn de makers van een gezonde leefomgeving en helpen je met vraagstukken over mobiliteit, energie en leefbaarheid.  

     Wil je meer weten? Bel ons of laat je gegevens achter op het formulier.